Als mensen informatie te horen krijgen, herinneren ze zich daar drie dagen later nog maar tien procent van. Als er bij die informatie een relevante afbeelding stond, weet men drie dagen later nog 65% van de boodschap te reproduceren. Zoals we weten, zegt één beeld meer dan duizend woorden en veel mensen zijn visueel ingesteld. Als je beeld gebruikt, blijft een tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een tekst, waardoor de tekst aantrekkelijker is om te lezen.
De reden voor onze voorkeur voor beelden is te vinden in onze hersenen. We denken in afbeeldingen. Onze hersenen zijn een kei in het verwerken van plaatjes, maar liefst de helft van onze grijze massa is gericht op visuele verwerking. Bijna alle informatie die naar onze hersenen wordt verstuurd is visueel. Daarnaast verwerken we deze visuele informatie ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekst.
Visuele content inzetten is dus eigenlijk hartstikke logisch. Je valt er mee op, maakt een ingewikkelde materie begrijpelijk en speelt direct in op de emoties van mensen.